Ruta del Plata

27 september 2021 - Zamora, Spanje

Gisteren had ik een rustdag op de camping. Aangezien ik een goede warme maaltijd s’middags bij aankomst op de camping had gehad kocht ik wat brood en beleg voor s’avonds en de volgende ochtend. Ik ben nog wel een biertje gaan drinken in het restaurant maar daar kijken ze je toch raar aan; alleen iets drinken zie je ze denken. Iedereen zit te eten en om half tien komen nog hele familie binnen die dan nog moeten beginnen met een diner. Ik werd aan een klein tafeltje met houten stoel weg gezet in de hoek van de aangebouwde tent die verhit werd door een paar flinke gasbranders. Het was daar een kakofonie van geluiden, mensen die elkaar nauwelijks konden verstaan en dus nog harder gingen praten. Ik had mijn biertje snel op en vertrok.

Gistermorgen toen ik wakker werd was het erg mistig en koud buiten. Ik heb mijn fietskleren en nog wat andere kleren uitgewassen en opgehangen aan een lijntje in de hoop dat later de zon wel zou gaan schijnen.Tegen elf uur begon de zon inderdaad te schijnen en ik ben toen ook op mijn fiets gestapt en naar de stad Salamanca gefietst.

Wat een pracht en praal, echt een hele mooie stad. De kathedralen, kerken, universiteiten, kloosters en andere oude gebouwen lijken in een soort strijd te zijn verwikkeld wie de mooiste beeldhouwwerk, gevels, hoogste toren en meeste goud en marmer binnen heeft. Daarnaast staan er natuurlijk weer veel beelden van de helden en de heiligen. Beide vaak grote boeven maar dat staat niet op het naamplaatje onder het beeld. Mensen, bevolkingen werden uitgebuit om dit soort kunstwerken mogelijk te maken. In een van de vorige steden waar ik was stond een enorm beeld van een ridder op een paard met daaronder de tekst “De veroveraar van Peru” ofwel Fransisco Pizarro. Hij heeft inderdaad het Inca rijk daar vernietigd en een groot deel van de bevolking afgeslacht om vervolgens het gestolen goud naar Spanje te sturen om de o.a. de kerken mee te versieren. Tegenwoordig trekken ze in sommige landen dit soort figuren van hun sokkel.

Maar goed voor de huidige toerist is het wel interessant om Salamanca te bezichtigen en de prachtige oude bouwwerken vast te leggen op foto. Dan zijn er ook hier voldoende pleinen en terrassen om elke dag van het jaar op een ander plaats gaan te eten. Iets wat je volgens kenners zeker moest hebben gezien was een gebeeldhouwde muur waar ergens een kikker op verborgen was. Bij toeval liep ik daar ook langs en het viel me al op dat daar een groep mensen naar boven stonden te kijken alsof ze iets zochten terwijl naast hun een Spaans mannetje stond  met een kleine handkar vol met plastic kikkers voor de verkoop en regelmatig klonk er een kwakend geluid  als een soort verkoop trekpleister. Blijkbaar zat er ergens op een van de stenen doodshoofden een kikkertje. Wat hier nu de dieper betekenis van was weet ik nog niet.

Na te hebben geluncht en mijn ronde door de stad  fietsend en lopend te hebben afgerond heb ik op de terugweg naar de camping nog wat inkopen gedaan in een supermarkt voor avond eten en ontbijt volgende dag. Het koelt s’avonds al snel af en ik lag dus al snel in mijn slaapzak in de tent. Maar die nacht kreeg ik buikpijn, last van mijn maag en uiteindelijk kwam alles eruit. Het blijft de hele tijd rommelen en er kwam nog een stevige hoofdpijn bij. Dus ik heb nauwelijks geslapen en kon s’ochtends ook niets eten. Ik had al een hostel geboekt in de volgende stad Zamora en besloot ondanks dat ik me erg slap voelde toch maar mijn tent af te breken en op pad te gaan. Gelukkig was het een koerste route met weinig hoogtemeters en wind schuin van achter. Maar desondanks was het toch een zware tocht want ik had geen kracht in mijn benen en voelde me slap. Aangekomen in het hostel ben ik na een douche gelijk een paar uur op bed gaan liggen. Ik ben uiteindelijk s’avonds spa’s om half acht door het stadje gaan lopen en heb een lichte maaltijd genomen. Als ik helemaal niets eet voel ik me morgen nog slapper. Ook dit plaatsje heeft een mooie kathedraal, kasteel en oude brug. Wel in vergelijk met andere plaatsen is het s’avonds een beetje leeg en weinig plaatsen waar je iets kunt eten.

Morgen verlaat ik de Ruta de la Plata of wel in het Nederlands de Zilverroute om af te buigen naar Burgos. De route loopt van Sivilla naar Gijón in het noorden en is ruim 800 km lang. De Ruta de La Plata is Romeins van oorsprong en diende om handel, vee en militairen van noord naar zuid of andersom door het land te vervoeren. Deze route was geplaveid vandaar de naam Plata. Plata betekent ook zilver in het Spaans vandaar de vertaling naar zilverroute.
Het is dus niet zo dat hier karren vol met zilver over werden vervoerd. Een groot deel van de route is ook de route naar Santiago del Compostela van uit het zuiden van Spanje. Ik ben al de nodige wandelaars en ook fietsers tegen gekomen die Santiago als eind doel hebben.

1. Ina Verstraate:
    27 september 2021
    Valt niet mee om met een beroerd lijf te fietsen naar de Hostel.
    Lecto et emerco