Hoogspanning

28 september 2021 - La Mudarra, Spanje

Vanochtend voelde ik me redelijk goed. Ik had vannacht nog wel wat last van mijn maag maar ben toch blij dat ik gisteravond nog wat ben gaan eten anders heb je helemaal zo’n leeg gevoel. Na een stukje stokbrood en een kop koffie op mijn kamer ben ik vertrokken richting Burgos. Het is ongeveer 240 km en zou ook in twee dagen kunnen maar ik doe het rustig aan want ik heb tijd genoeg. Ik lig ruim op schema en als ik te vroeg in Valencia aankom moet ik dagen op het strand liggen voordat ik mijn geplande terugvlucht kan nemen.

De route vandaag was niet bijzonder interessant. Veel vlak, soms een beetje glooiend en een windje in de rug, wat wel prettig was. In een dorp waar ik doorheen kwam wonen blijkbaar veel ijverige huismoeders want waren alle bomen versierd met een gehaakt kleedje. Ik kan me zo voorstellen dat ze s’avonds in de nog warme nazomer gezellig met ze alle op een rijtje in een stoeltje voor hun huis zitten te haken terwijl vader met zijn maten in de plaatselijke pub de nodige biertjes in slaat. In allerlei kleuren en motieven gaf dat het dorp een wel special karakter. Helaas zag ik dat mijn foto hiervan niet goed gelukt was.

Een tiental kilometer verder kwam ik door een dorp dat omsingeld was door windmolens. Hier was blijkbaar geen protest tegen horizon vervuiling. Toen ik door reed zag ik kilometers lang windmolens staan, wel duizenden. Ik was in windmolen land beland. Don Quijote zou het hier bijzonder druk hebben gehad met al die vijandelijke molens uit te schakelen. Al die opgewekte elektriciteit komt te samen in een elektriciteitscentrale waar van uit alle kanten de elektriciteitsleidingen aankomen. En dat nu net voor de deur van het hostel waar ik nu zit dus ik zit hier echt onder hoogspanning. Een hostel lukraak gekozen omdat het op ongeveer een derde van de route naar Burgos lag. Het ligt aan een doorgaande weg bij een dorp La Mudarra genaamd en wordt bezocht door chauffeurs en plaatselijke arbeiders. Dus weer een goedkoop menu en snelle bediening. Ter afwisseling van al die drukke toeristische hotels en hostels wel prettig.

De dagmenu’s zijn hier vaak met drankje. Hier had ik de keus uit water of de huiswijn. Dus ik nam de huiswijn en die werd dan in een kan van 3/4 liter koud geserveerd. Als je gewend bent om bier te drinken dan gaat koude wijn bijna net zo snel naar binnen alleen is het effect daarna iets groter. Ik kwam op mijn kamer en ging even op bed liggen en werd drie uur later wakker. Och ja beter als de plaatselijke elektriciteitscentrale gaan bekijken.

1. Jac en Lia:
    28 september 2021
    Toch geen katertje aan overgehouden 😂
    Leuke verhalen weer. Jammer dat je je even niet goed voelde. Hopelijk gaat het de rest van de reis goed 👍
  2. Gerrit Tichelaar:
    28 september 2021
    Gelukkig hersteld dus om de vlucht naar huis te kunnen halen.
    Op tijd binnen zijn om in de eindklassering opgenomen te kunnen worden....
    De eindstreep is in zicht dus.
    Opgelucht gevoel?
    Of je had je nog wel langer willen doorgaan?
    Fijne en mooie laatste ritten😃
  3. Inge en Johan:
    29 september 2021
    Fijn man, een gezond lijf is kritisch voor zo'n prestatie ... en nog zo'n 900km te gaan dus ook wel nodig. Ook wij zitten ook op schema en vrijwel zeker vrijdagavond samen eten. Je bent alvast uitgenodigd. Kun jij ons bijpraten over de reis en jouw visit Burgos met de fiets. Dat is ons plan voor zaterdag. Tot vrijdag :). #toeval bestaat niet. Groetjes Inge en Johan