Heilige zondag, rustdag

3 oktober 2021 - Santo Domingo de Silos, Spanje

Zaterdagochtend vertrok ik vanaf de camping op Burgos voor het laatste deel van mijn reis. Ik had er ondertussen ruim 2400 km / 28000hm op zitten. De route nog te gaan genaamd El Cid is ongeveer 730 km en loopt tot Valencia. El Cid is een beroemde Spaanse edelman/ridder en nationale held die leefde in de 11e eeuw. Ik zal niet zijn hele geschiedenis hier vertellen want dat kun je lezen op internet. Onder de vele koningen die hij diende veroverde hij tenslotte  komende vanuit Burgos de stad Valencia. Daar regeerde  hij zelf lange tijd als een koning over een eigen koninkrijk. De route die ik nu fiets voert dus langs vele plaatsen waar El Cid toen langs is gekomen.

Ik begin met  kale heuvels  links en rechts vol gebouwd met hoge windmolens die als een dolle ronddraaien maar helaas voor mij de verkeerde kant op. Dus ik had de wind vol of schuin voor tegen.

Maar ik werd  al verrast door de snelle verandering van het landschap. Na dagenlang vlaktes en licht plooiende landbouwgronden te hebben gezien kwam ik eerst een een soort heide gebied compleet met schaapskuddes en later veranderden in bossen met machtige kloven en rotspartijen waar zich diep beneden een riviertje doorheen slingerde. De wegen hier door heen werden weer  bochtige beklimmingen en afdalingen. Door de mooie omgeving vergeet je de wind en blijf je door  stampen op de trappers.

Ik passeer nog enkele van de vele nog bewoonde maar soms ook verlaten en vervallen kloosters die hier in deze streek liggen. Ook zag nog een uit de tijd geplaatste en van zijn kudde afgedwaalde dinosaurus ergens in het bos staan. Waarom die nu hier staat is me een raadsel. Even later kom ik aan in de plaats van bestemming, Santo Domingo de Silos. Een klein dorp met nog geen driehonderd inwoners, een kerk, klooster, een plein en stuk of vijf hotels.Het is waarschijnlijk het beroemde en zeer mooie klooster met de prachtige met zuilen versierde binnentuin die je voor €3,50 mag bezichtigen die het plaatsje zo gewild bij de toeristen maakt. Ik heb een kamer geboekt in een erg mooi hotel met een eetzaal met verlichte taferelen die de helden daden van El Cid uitbeelden. Er is zelfs een soort hoofdtafel een stuk hoger geplaatst waar de edelen aan kunnen zitten en over de rest van het gepeupel in de zaal  kunnen uitkijken.

De weersvoorspellingen voor de volgende dag waren niet zo best maar ik had mijn volgende hostel al geboekt en stond s’ochtends dan ook in mijn fietskleren klaar voor het ontbijt in de eetzaal terwijl het personeel nog bezig was met het opbouwen en vullen van het ontbijt buffet. Een van de mannen vraagt verbaasd of ik werkelijk van plan was om te gaan fietsen vandaag. Het was inderdaad beestenweer. Het regende keihard en er stond een wind met kracht 4 tot 5 en dat zou de hele dag zo door gaan.

Ik zei dat ik maar voor één nacht had geboekt. Maar ik kon zo verlengen en dat klonk natuurlijk erg aanlokkelijk. Ik heb mijn volgende hostel gebeld en gevraagd of ik het een dag kon verschuiven en dat kon ook zonder probleem. Dus nu zit ik hier een dag lekker op mijn hotelkamer in Santo Domingo wat te lezen en tv te kijken. Op zich niet zo vreemd want op een zondag en in Santo Domingo (betekent Heilige Zondag) houd je rust en ga niet als een gek door regen en wind fietsen. Waarschijnlijk weer een goddelijke ingreep. In de middag werd het in tegenstelling tot het weerbericht toch droog en kon ik nog even naar het kapelletje en het Mariabeeld op de berg achter het klooster wandelen. Als je daar dan staat in het zonnetje en net als Maria uitkijkt over het dal met het mooie plaatsje kun je echt genieten van de serene rust die deze omgeving uitstraalt.
Ook gezien de de harde wind die er nog steeds staat ben ik blij met deze extra zondagse rustdag.

1. Jose:
    3 oktober 2021
    Volgens de kaart heb je ‘pas’ 1611 km gefietst. Maar dus toch al ruim 2400 km !!! Geweldig hoor.
    Dus nog maar 600 te gaan🤭😊
  2. Inge en Johan:
    3 oktober 2021
    Blij dat je dit besluit genomen hebt. Wij hebben op onze verplaatsing naar Arguedas (50km noordelijker dan jij) vele compleet doorweekte wandelaars en fietsers op de Santiago route gezien. BEESTEN weer, hier tot 14hr ... goed gedaan man !!!!
  3. Mia:
    👍🏻 👍🏻 👍🏻
  4. Willen:
    4 oktober 2021
    nog steeds fan van je mooie reisverhalen en vele mooie foto's. Leuk dat je Inge en Johan ontmoette op de camping. Hoop dat het weer beter wordt in je laatste deel van de reis.
  5. Leen:
    4 oktober 2021
    wat 'fiets 'je een prachtige reis..... mooi om mee te lezen
  6. Bas Smets:
    4 oktober 2021
    en mocht je aanschuiven aan de edelentafel of moest je tussen het gepeupel zitten?
  7. Gé Smets:
    4 oktober 2021
    De kaart in deze blog laat wel de plaatsen zien waar ik geweest ben maar geeft niet de juiste afgelegde
    kilometers aan. Waarschijnlijk rekent de app met kilometers in vogelvlucht. Op Strava kun je de exacte afstand en gevolgde wegen zien.
    Ja, het was erg leuk om Johan en Inge onderweg te ontmoeten.
    En inderdaad ik zat tussen het gepeupel in de eetzaal, de “edelen” waren niet aanwezig. Waarschijnlijk op rooftocht.