Camping Fuentes Blancas Burgos

2 oktober 2021 - Santo Domingo de Silos, Spanje

De camping waar ik 2 nachten ben gebleven was prima. Ik heb nog  in het restaurant wat er naast lag een menu van €11,-genomen. Uiteraard weer 3 gangen, drankje en brood inclusief. Ik vroeg om rode wijn maar dan kamer temperatuur en niet koud. Dat hebben ze niet standaard klaar staan in kannetjes dus de ober kwam met een hele fles. Ik dacht die neemt die wel mee als ik een glas heb in geschonken. Meer nee hoor en nadat ik die ruim voor helft op gedronken had mocht ik de rest ook nog meenemen. Normaal ben je al €11 kwijt voor een simplexen huiswijn.

De eerste nacht was het behoorlijk koud ,ongeveer 8 graden en als je dan uit je tentje kruipt om buiten te gaan ontbijten is dat toch even doorbijten. Gelukkig loopt de temperatuur snel op tot 13- 14 graden s’ochtends en dan is het wel te doen.

Tegen elf uur stapte ik met het kaartje van Burgos, tasje met spullen en een extra jasje op de fiets en peddelde rustig langs de rivier, ongeveer zo’n 4 km,naar Burgos en dan over de oude brug naar het plein voor de Kathedraal. De Kathedraal is een van de mooiste en grootste die je  in Spanje kunt vinden en van verschillenden kanten te benaderen met elke keer een heel ander aanzicht. Omdat het nogal trappen lopen is om er om heen te lopen wat niet zo handig met je fiets, ben ik eerst de stad in gelopen en hebben de verschillende plaza’s en gebouwen bekeken. Uiteraard ook hier in Burgos, mooie kerken en gebouwen. De plaza Mayor viel me een beetje tegen ook omdat er van die moderne verkoop tentjes midden op gezet waren.  Als je door de fraai betegelde winkelstraat loopt zie je putdekseltjes in de vorm van een schelp en verder in het koper het bekende Santioga embleem, opgenomen in de bestrating. Ik herken de route zoals ik die met Piet heb gereden door Burgos in 2015.

Omdat ik voldoende tijd heb fietste ik ook even naar het op een heuvel gelegen kasteel of beter gezegd voormalig fort. Nadat de Fransen het begin negentiende eeuw even geleend hadden van de Spanjaarden om Portugal wat gemakkelijker binnen te kunnen vallen zijn er hier hele veldslagen en belegeringen geweest door de Engelsen en Portugezen onder leiding van de bekende hertog Wellington echter zonder succes. Later hebben de Spanjaarden het fort weer terug in handen gekregen en de Fransen eruit gezet. Nu dacht ik laat ik ook eens een poging doen en reed op mijn ijzeren ros de poort van het fort binnen met de bedoeling om rond te rijden en de boel te inspecteren. Echter dat stuitte op fel Spaans verzet want een furieuze Spaanse poortbewaakster  kwam uit haar hokje gestormd en achter mij aangerend en probeerde mij onder luid geschreeuw staande te houden. Heel boos zei ze dat ik niet op de fiets naar binnen mocht en onmiddellijk moest vertrekken. Ik vroeg nog wat is het probleem precies maar dat hielp niet echt en ze werd nog bozer. Tja  ik ben toch maar omgedraaid voordat ze met scherp begon te schieten. Bij de poort vroeg ik nog waar staat dat dan maar dat was ook niet goed en ze zei dat ik gek was. Blijkbaar als je vanaf de parkeerplaats komt staat ergens  een bord wat ik niet gezien, logisch want ik ben op de fiets.

Toen ik weer aankwam op de camping stonden Johan en Inge bij de receptie om in te checken. Dus dat was gelijk even een vrolijk hallo en niet veel later toen ze hun camper hadden geïnstalleerd kwamen ze me opzoeken bij mijn tentje. Ik kon ze niet echt binnen uitnodigen maar wel even in blik  laten werpen in mijn eenvoudig en basic onderkomen. Toen ben ik daarna met hun mee gelopen naar hun camper en daar hebben we gezellig een biertje gedronken met wat hapjes erbij. Later hebben ze nog een voortreffelijke warme maaltijd klaar gemaakt. Dus ik heb gezellig en heerlijk bij hun gegeten terwijl we onze reiservaringen uitwisselden.

Uiteraard heb ik ook hun camper  uitvoering bekeken. Wat een prachtig en luxe bak is dat. Alles zit erin of erop. Keuken met oven, douche, wc, verwarming en in elk verloren hoekje handige kastjes om zo de ruimte optimaal te benutten. Onder de slaapkamer,dus het bed is een nog van buiten te benaderen garage. Een hok groter dan mijn tent, waar meerdere fietsen en andere spullen in kunnen worden ondergebracht. Geen wonder dat Johan s’nachts van zijn fiets droomt met zijn fiets praktisch onder zijn hoofdkussen. Een groter verschil in luxe en basic als tussen zo’n camper en mijn pubtentje bestaat er niet. Ik kan me goed voorstellen dat veel pensioenada’s graag met een camper rondtrekken. Het geef een gevoel van vrijheid; dat je kunt gaan en staan waar je wilt en toch niet aan luxe hoeft te ontberen.

Ja ik zou ook wel zo’n zigeunerbak willen, me laten nationaliseren tot Roma en vervolgens maandenlang door Europa zwerven. Maar voorlopig doe ik dat nog maar op mijn fietsje met mijn tentje.

Afgelopen nacht was het weer feest blijkbaar in het nabij gelegen klooster. Om ongeveer half één s’nachts begonnen ze opeens minutenlang de klokken te luiden. Er hing zeker een dronken monnik in de touwen die de tijd even niet meer helemaal helder voor ogen had.Maar vanochtend om zeven uur was hij weer paraat want toen gingen ze weer aan de gang met die klokken. Ja lang slapen op de camping is er niet bij.
Maar vanochtend werd ik wel nog uitgenodigd voor ontbijt bij Johan en Inge en kon dus na een lekker broodje, eitje en koffie weer uitgerust en goed gevoed op pad. Toch heel fijn om een bekend iemand tegen te komen en zo gastvrij te worden ontvangen.

Na afscheid te hebben genomen van Johan en Inge kon ik starten met deel 3 van mijn reis namelijk de route El Cid.

1. Mia:
    2 oktober 2021
    Prachtige foto’s Gé en bedankt voor de geschiedenisles. 😀😆😄
  2. Janneke Smets:
    2 oktober 2021
    Heej papa, wat een geweldige reis maak je zeg en heel leuk om te lezen!geniet er nog van!
  3. Inge en Johan:
    3 oktober 2021
    Gewedig leuk samen Ge. Toeval bracht ons samen met veel lol en gelach. Wij doen het ervoor. Het gaat je goed verder man. Gr Inge en Johan
  4. Maarten:
    3 oktober 2021
    Prachtig Gé!
  5. Bas Smets:
    4 oktober 2021
    misschien als je op je paard naaar binnen was gereden hadden ze minder verzet getoond, want een fiets is natuurlijk onbekend en ongekend in een kasteel!;)