De Spaanse show

8 september 2021 - Siles, Spanje

Gisteravond ben ik lekker  wat gaan eten op het centrale pleintje voor de kerk (Plaza Mayor) in Alcaraz.  Het was er al gezellig druk en er hing iets in de lucht. Er werd een podium opgebouwd en verlichting werd getest. Steeds meer mensen kwamen te voorschijn uit alle hoeken van het plein en de tafeltjes stroomde vol. Ook de lokale ouderen schuifelden langzaam wel of niet ondersteund naar een plekje. Op het plein werden nog veel extra stoeltjes voor het podium gezet.

Ik was toch benieuwd wat er later zou gaan gebeuren. Zou dan toch André Rieu zijn kunsten hier komen vertonen ? Ondertussen heb ik al lekker gegeten,een sepia al la plancha ( inktvis).

De show is inmiddels begonnen. Een Spaanse schone in een rode jurk met veel franjes komt op en begint te zingen. Haar  door merg en been  dringende stem en gezang doet pijn in mijn oren. Misschien ligt het ook een beetje aan de geluidsinstallatie. Ze draait af een toe rondje om haar rok wat te laten fladderen en in een hand draait ze rondjes met haar waaier. Het klinkt en ziet er een inderdaad een beetje Spaans uit. Even later wordt ze even later ondersteunt door een kereltje  die een kop kleiner is dan haar met een wat donkere stem. In een veel te groot en breed jasje probeert hij zijn lengte te compenseren echter hierdoor valt het des temeer op. De man en de vrouw maken voeren af en toe een soort toneelstukje op in de vorm van discussie en dat geeft blijkbaar aanleiding tot het volgende lied. Ook wordt er af en toe wat rook het podium op geblazen om het geheel wat geheimzinniger uit te laten zien en regelmatig verdwijnen de zangers volledig in de rook en zijn ze letterlijk en figuurlijk de weg kwijt. De lichtshow is ook een beetje vreemd want de lampen veranderen van kleur zonder dat daar een reden voor is anders dan te laten zien welke kleuren er allemaal  bestaan. Het publiek reageert maar erg lauw met applaus. Nee het is geen André Rieu. Niet dat ik nu een fan van André ben maar daar zit het plein tenminste vol met enthousiaste mensen en klinkt de muziek aangenaam in de oren. Ik heb de show niet af gekeken en ben terug gegaan naar mijn hostel.

Vanochtend ben ik weer op tijd vertrokken. Om half negen zat ik op de fiets. Het voordeel is dan dat je al een heel stuk op weg bent voordat het echt heet begint te worden. Het nadeel is dat alle winkeltjes en zaakjes waar je een ontbijtje kunt krijgen nog gesloten zijn. Dus dat doe ik maar in het volgende dorp op ongeveer 18 kilometer dacht ik. Maar dat was een vergissing want op 8 km ben ik wel een dorpje voorbij gefietst maar op 18 km lag echt helemaal niets. En toen was het opeens half één voordat ik dorpje inrijd waar ik kon ontbijten en lunchen te gelijkertijd. Ondertussen had ik ook al ruim 1000 hm gemaakt en was wel toe aan een pauze.

Gelukkig was het een prachtige route vandaag door de bergen met prachtige ver gezichten. Ik had gezien dat ik een heel stuk zou kunnen afsnijden door op de wat grotere weg te blijven. Maar dat heb ik niet gedaan en maar goed ook. Het was een prachtig klim door de bossen naar boven en ik heb urenlang geen mens of auto gezien. Op dit soort plekken is het niet voor te stellen dat de wereld overbevolkt is en de natuur het zwaar heeft. De afdaling was ook genieten maar door het plotselinge slechte wegdek moest ik wel goed opletten. Het wegdek bestond uit een lappendeken  van kuilen en van opnieuw geasfalteerde stukken en het geheel afgeblust met een bedje van gravel. Op die gravel voelde ik me niet echt veilig want in de bochten ging de fiets toch wel een beetje schuiven.

In het dorp dat mijn bestemming was had ik een goed en goedkoop hostel gezien op de bookingcom site. Echter aangekomen daar bleek die gesloten te zijn en waarschijnlijk volledig gestopt. Toen maar een klein stukje door gereden naar een camping buiten het dorp. Erg afgelegen en de faciliteiten als winkeltje en bar/ restaurant waren wel gesloten.

Dat zie je hier veel dat zaken gesloten zijn wegens weinig toeristen en voorlopig alleen in weekend open zijn als de Spanjaarden Madrid weer uitvluchten. Vanavond maar op de fiets naar het dorpje toe om wat te eten en drinken.

1. Dick Westeneng:
    8 september 2021
    Hoe doe je dat, zonder ontbijt zo'n eind fietsen met 1000hm? Ik val om zonder flink ontbijt.
    Een prachtige omgeving om te fietsen, in ieder geval mooie plaatjes.
  2. Leen:
    8 september 2021
    Wat een mooie tocht zo alleen Ge.
  3. Inge en Johan:
    8 september 2021
    Hahaha exact Dick, precies wat ik ook dacht... hoe dan 4uur fietsen op de nuchtere maag met 1000hm ... wat heb je bij je voor onderweg? Wat reepjes of doe je dit echt alleen met voedsel uit de supermarkt of restaurantjes ...
  4. Jose:
    8 september 2021
    Zo te zien ben je nu in Andalusia ? Wat is het daar mooi. Geniet maar van het fietsen door de prachtige natuur. Alleen te hopen dat je wel op z’n tijd kunt eten 😋