Op weg naar Ronda

13 september 2021 - Valdeiglesias, Spanje

Vanochtend ben ik van uit het hostel in Granada vertrokken richting Ronda. Een eenvoudig ontbijtje heb ik in Santa Fé genuttigd bij een lokale bakker.Twee broodjes en een vruchtensapje want koffie had hij niet. Ik ging buiten op een bankje zitten en iets verder stond een zelfde soort bankje met een oud mannetje wat steeds naar mij zat te loeren. Opeens begint hij te praten en ik krijg een heel verhaal waar ik het meeste niet van begreep. Het ging blijkbaar over zijn gezondheid en wat hij allemaal mankeerde.iets met in keel, zijn arm en zo te zien waren zijn benen ook niet oké want hij had een rollator bij zich. Het had blijkbaar iets te maken met een ongeluk. Hij bleef maar door praten en ik had ondertussen mijn broodjes op en wou weg. Maar hij bleef maar aanklampen en door praten. Dus op een gegeven moment zei ik “Ik moet nu weg tot ziens” en reed weg. Verbaasd keek hij me na.

Het weer was niet echt goed. Vannacht had het geregend en nu waaide  het erg hard. De lange stukken vals plat leken wel bergen van 6/7 procent. Later na de echte klimmen wanneer ik bergaf ging was de wind erg hinderlijk. Ik moest mijn stuur goed vast houden en veel remmen want de wind blies me slingerend over de weg en op sommige stukken moest ik bijtrappen om bergaf te rijden. Normaal is het een beloning voor het harde werk bergop om even relax de berg af te kunnen dalen maar vandaag niet.

Na aankomst in mijn hotel ergens in de middle of nowhere langs een provinciale weg viel er niet veel te beleven. Een grote lege eetzaal met maar een paar gasten waarvan vermoedelijk de meeste nog doorgaande chauffeurs zijn. Er was verder niets in de buurt en ik was vwb eten en drinken ook aangewezen op de faciliteiten van het hotel. Het weer was ook niet echt uitnodigend om iets anders te gaan doen als even wat lezen op je kamer. Het zag er dreigend uit, donkere wolken en af en toe wat spetters. Het leek af en toe wel storm want bomen bewogen volop op en neer en poorten en deuren stonden te klapperen. Het zijn gelukkig niet de donkere   wolken van de branden ten zuiden van Ronda. Daar staan blijkbaar hele stukken bos in brand en er worden al dorpen geëvacueerd. Zoals het er nu uit ziet blijf ik ten noorden daarvan maar het is wel erg dichtbij. Het duurt nog bijna twee dagen voordat ik in Ronda ben en misschien is het vuur dan geblust. Ook de voorspelde regen kan daar bij helpen.

1. Jose:
    13 september 2021
    Het weer ziet er morgen voor Zuid-Spanje ook niet goed uit. Succes en houd het verloop van de bosbranden maar goed in de gaten😟
  2. Willen:
    13 september 2021
    Ge je bent echt een meester in het beschrijven van je reis. Als je de verhalen bundelt en met de foto's op leukt dan weet ik zeker dat er een interessant en mooi reisboek ligt. Veel plezier nog.