Sevilla

17 september 2021 - Sevilla, Spanje

Ik heb gisteravond toch nog het enige restaurant in El Coronil gevonden na een goede route beschrijving van de hotelhouder. Het lag wat buiten het centrum van het dorpje. Je kon bij de bestelling van een biefstuk je eigen stuk vlees en de grootte daarvan aanwijzen. Dit werd  vervolgens aan de buitenkant snel bruin gebakken en je kon het zelf op een plaat op de tafel naar eigen voorkeur verder afbakken. Het smaakte prima. Ik ben daar s’ochtends ook gaan ontbijten want ze waren al open vanaf zes uur in de ochtend.

Naar Sevilla was een relatieve korte rit en vlakke , 56 km. Het landschap hier is ook erg vlak en lijkt wel Nederland behalve dan dat het niet erg groen is maar een beetje troosteloos dor en kaal. Dat is omdat het het einde van het warme seizoen is werd mij verteld. In het voorjaar schijnt het hier ook groen en vol met bloemen te zijn.

In Sevilla zelf liggen veel fietspaden allemaal met een groen wegdek. Het fiets heel prettig door de stad alleen moesten ze stoplichten ook nog allemaal op groen zetten voor de fietsers. Wel erg hinderlijk zijn de elektrische stepjes. Die zie je hier in Spanje en vooral in de grote steden heel erg veel. Ze komen geruisloos van alle kanten aan suizen met een flinke vaart, harder dan een normale fietser en zonder een bel, zowel op de fietspaden als  op de stoepen. De mensen die losjes met twee benen op een plankje staan en geen helm op hebben zijn zich van geen gevaar bewust lijkt het wel en ze crossen door de stad als of het een spel is.

Het hostel vinden was nog wel even lastig. Natuurlijk lag het weer in een drukke buurt met overal restaurantjes en tafeltjes op de stoepen. De straat nummers waren ook niet goed te zien en ik was er al minstens drie keer langs gereden voordat ik een kleine ingang afgesloten door een ijzeren poort ontdekte tussen twee restaurants in en waar stond dat er kamers beschikbaar waren. Geen naam van het hostel. Na te hebben aangebeld kon ik naar binnen en stond in een nauw gangetje met een steile trap voor mijn neus. Ik kon de poort nog net dicht krijgen en mijn fiets stond binnen maar er kon nauwelijks nog iemand langs. Nadat ik boven had ingecheckt moest ik nog behoorlijk  doordrammen om ook mijn fiets ergens neer te mogen zetten. De hostelhouder wou me naar een publieke parkeerplaats verwijzen. Uiteindelijk mocht ik de fiets ergens in een nauw gangetje op de 1 e verdieping parkeren terwijl ik zelf naar de 2e etage moest met al mijn bagage. Een lift hebben ze hier  niet alleen hele steile en lange trappen.Het was nog een hele operatie om alles boven te krijgen. De steile nauwe trap op met een 90 graden bocht en bovenaan gekomen nog een gesloten deur die je moest openen door een penning tegen een elektrisch slot te houden. Maar hoe doe je dat met je handen vol met tassen en later met een fiets half op je nek op een steile trap. De fiets vasthouden met een hand en met de andere proberen de deur te openen ging niet. Of mijn arm was te kort of de fiets donderde de trap af. Ik maar tegen de deur bonzen met mijn fiets en gelukkig kwam er toen iemand open doen. Van het fietsen had ik het niet echt warm gekregen maar van deze hele operatie stond het zweet op mijn voorhoofd.

Na een douche en een goede maaltijd was alles weer goed en kon ik beginnen aan het verkennen van de stad. Het was mijn bedoeling om twee dagen in Sevilla te blijven maar er was iets mis gegaan bij de boeking en ik had maar één nacht en kon ook niet meer verlengen want ze zaten vol. Om te verkassen in de stad zelf heb ik geen zin dus ga ik morgen verder en neem op de volgende mooie plek wel een rustdag.

Sevilla is bruisende stad met een doolhof van steegjes, plaza’s, straatjes zo nauw waar je als voetganger elkaar nauwelijks kunt passeren laat staan op anderhalve meter en verder duizenden  eettentjes, tapas bars en honderden hotels en hostels. En een mierenhoop van mensen die overal doorheen krioelen en op de plaza’s zich allemaal storten op het vele voedsel dat daar te krijgen is.

Nee hier voel je je niet alleen alhoewel de enorme mensenmassa niet wil zeggen dat je veel aanspraak hebt. Hier is iedereen met zichzelf of met zijn eigen groepje bezig. Maar er is hier erg veel te zien. Mooie gebouwen, veel kerken, monumenten, erg mooie parken met eeuwen oude bomen waar je tussen de hoge en vele wortels kunt gaan zitten om verkoeling te zoeken. Het was hier vandaag ook erg warm. Ik heb veel foto’s gemaakt in twee flinke wandelingen door de stad met tussendoor een kleine rustpauze in mijn hostel. Ik ga wat ik gezien heb niet allemaal beschrijven. Er zijn goede boekjes met de bezienswaardigheden van Sevilla.

Morgen weer de natuur in weg van het stadse leven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jac en Lia:
    18 september 2021
    Wij genieten volop mee Gé van jou Tour de España met prachtige foto’s en leuke verhalen. Wij lezen ze met veel plezier.
  2. Annelies:
    18 september 2021
    Wat een mooie stad, zeg (Sevilla)! Heel kort, 1 dag, maar wel bijzonder ook lijkt me, als afwisseling met het fietsen in de natuur.
  3. Roger:
    19 september 2021
    Hopelijk gaat het volgende overnachtingsadres wat serieuzer met fietsers om, Gé!