Camping live

4 september 2021 - Cuenca, Spanje

Na aankomst op de camping is het eerste wat je doet de tent opzetten. De belangrijkste zaken uit de tassen halen en dan douchen. Deze keer mocht ik voor de eerste keer mijn nieuwe tent opzetten. Mijn oude tent begon slecht te worden, het grondzeil lekte door en de stokken waren al op twee plaatsen kapot. Ik heb nu een MSR Hubba Hubba NX gekocht. Een fijne tent want hij is een stuk ruimer dan mijn vorige. Hier kunnen tenminste echt twee mensen in slapen als je dat zou willen en ik kan recht opzitten. Volgens de specificaties kon dat in mijn vorige tent ook maar dan moest je het niet erg vinden dat je boven op elkaar lag. Het opzetten is misschien een paar minuten meer werk en hij weegt wel 300 gram zwaarder maar wat maakt dat nou uit op een bepakking van toch al ruim 25 kg. Het buizen stelsel lijkt in gewikkeld maar het is een soort Pinokkio : je schudt een paar keer en alle pootjes die met elastieke touwtjes  aan elkaar zitten schuiven op hun plaats.

De camping leek de eerste dag erg rustig. Ik heb ook niet veel gedaan dan wat spulletjes uitwassen, het plaatselijk dorpje bezocht en een lekkere lunch genuttigd. S’avonds heb ik vol verbazing zitten kijken wat er gebeurde na acht uur. Geleidelijk aan begonnen er nieuwe gasten aan te komen en tussen negen en tien uur was het top drukte en file aan de poort en op de camping. De laatste kwamen binnen rond elf uur. Ik heb nog nooit zoveel gasten zo laat zien binnen komen op een camping. Het mannetje bij de receptie op zijn fiets heb ik tientallen keren als gids voorbij zien komen. Tja en dan moet de tent natuurlijk nog worden opgezet of de camper worden geïnstalleerd. Tot in de vroeg uurtjes klappende autodeuren en rammelende tent stokken. En uiteraard als alles klaar is moet er nog wat gedronken worden en wordt er volop gepraat.

De twee jonge mensen die naast mij kwamen staan waren ook aardig druk met hun tent. Een simpel tentje met 6 stokken die kruislings door het doek moesten worden geschoven. Maar niet ieder is daar zo handig in. Ik heb ze de stokken wel tien keer van positie zien veranderen. En toen stond de tent eindelijk konden ze de ingang niet vinden. Bleken ze het doek verkeerd om te hebben en moest de hele zaak weer uit elkaar en opnieuw. Na een gesprekje met mijn buren werd me de reden van al die drukte duidelijk. Veel werkende mensen in Madrid springen na hun werk in  het weekend in de auto en rijden richting de kust. Na een paar uur rijden zoeken ze dan een camping op.

Omdat ik s’middags al uitgebreid had geluncht was ik bij het plaatselijke supermarkje wat brood en beleg gaan kopen. Zo kon ik ook s’ochtends lekker bij mijn tent ontbijten en op tijd weg. Het werd toch weer een lange rit want de volgende camping die ik op het oog had lag nu eenmaal ruim honderd km verder. Het was wel een prachtige rit door een soort natuurpark met prachtige rotspartijen, bergen en kloven. Wel geen restaurant of café te zien de eerste uren en pas na vier en half uur fietsen maakte ik mijn eerst stop en heb uitgebreid geluncht. Het laatste stuk ging gelukkig vrij snel en ik sta inmiddels op een camping vlak bij Cuenca.

1. Dick Westeneng:
    4 september 2021
    Een fietsvakantie met jou is nooit saai zeg.
  2. Jose:
    4 september 2021
    Dan zit je nu op de route naar het zuiden toch? Mooie foto’s.