Terug naar Valencia

12 oktober 2021 - Valencia, Spanje

Van Teruel ben ik in twee dagen terug gefietst naar Valencia.

Teruel was toch de moeite waard om te bekijken. Behalve de gebruikelijke oude opgeknapte gebouwen en kerken zag je hier ook wat modernere en in typische stijl gebouwde torens, trappen en gebouwen. Een toren heb ik nog even beklommen, na de entree voor een 65+ te hebben betaald van liefs €0,90. Veel meer was het ook niet waard want het was niet meer als een stenen toren met een paar verdiepingen met houten vloeren waar ze het e.e.a ten toon hadden gesteld zoals poppen met middeleeuws kleding en een verzameling van oude roestige wapens die weinig indruk op mij maakte. Het aquaduct dat over een lager gelegen weg liep en in verbinding stond met de toren was wel leuk om te zien. Ik dacht dat het een brug was en had al geprobeerd om vanaf de andere kant erop te komen maar dat lukte niet. Maar goed ook want als je zag hoe smal het was en ook hoe hoog boven de weg moest je al een  evenwichtskunstenaar zijn en geen hoogte vrees hebben.

Vanaf Teruel naar Valencia was voor een groot deel terug over de route die ik ook op de heenweg heb gereden. Alleen de eerste 30 km de eerste dag naar Montanegos en de tweede dag naar. Alencia de laatste 40 km was anders. Onderweg probeerde ik nog de plek te spotten waar ik met mijn fiets de Spaanse rode modder in fietste maar dat was toch niet zo eenvoudig want alles lijkt zo op elkaar en je komt van de andere kant aan gefietst. Dat maakt dezelfde route dan ook weer heel anders want je uitzichten in de bergen zijn precies de andere kant op. In Montanegos was een camping ongeveer 1 km buiten het dorp. Dat zou mijn laatste nacht in de tent worden. Het was nog behoorlijk lastig om daar te komen. Ten eerste je moet door een dorp met allemaal kleine nauwe straatjes die super steil omhoog of omlaag lopen. En ergens in een hoek van het dorp is de uitgang over een smalle stenen brug naar een onverharde weg die  naar de camping leidt. Mijn Garmin was ook al geen hulp want die werd ook horendol van het gedraai in het dorp en wees me alle kanten op. Maar goed uiteindelijk reed ik toch over het bruggetje en kon gelijk 15% omhoog over een keienpad. Onmogelijk met een fiets volgeladen en zelfs onbeladen denk ik niet dat het zou lukken. Dus dat was één van de weinige keren dat ik moest lopen. De rest van de weg was ook verschrikkelijk steil 13% en het lukte me uiteindelijk om uitgeput en al hijgend boven te komen. Waarom liggen die campings toch altijd zo hoog. Maar het was hier in tegenstelling tot eerdere campings wel lekker rustig

Vanochtend was het wel koud maar toch minder als de vorige nachten in de tent. Ik vertrok met 8 graden maar gelijk een klim van bijna een uur dus kreeg het ook snel genoeg warm.  Later raakte ik voor de eerste keer deze reis de weg kwijt. Door de zon op mijn Garmin zag ik de route niet goed en ik volgde de Ogos Negros zo als op de heenweg waar ik toch van af moest blijkbaar. En als je eenmaal verkeerd zit en je moet het hebben van je Garmin dan vergeet het maar want enige wat die aangeeft is een U-bocht maken. Nadat ik weer op de route zat liep het  laatste deel van die dag liep snel richting kust om vervolgens een stuk parallel te lopen met de kustlijn. Maar helaas was dit geen mooi stuk want het ging over industrieterreinen en door woonwijken en af en toe wat stukje kaal open terrein, wel vlak maar flink wind tegen. Aangekomen in Valencia was het weer even zoeken. Ik dacht een hostel te hebben geboekt maar het bleek een RB&B te zijn. Een kamer in een flat van een flatgebouw 14 etages hoog en op die 14e was het natuurlijk.  De fiets onder in de hal laten staan was absoluut niet safe. De lift was echter zo klein dat de fiets er niet in   paste ondanks dat ik hem dan rechtop op één wiel zette. Door het stuur los te draaien en 90 graden te draaien lukte het me uiteindelijk wel terwijl ik in een soort houdini  houding me langs de fiets moest opvouwen.De flat is verder oké want ik mag huiskamer, balkon en keuken gebruiken en heb een eigen badkamer. Dus uiteindelijk voor een RB&B niet slecht.

Het strand ligt op 2 km lopen en het centrum van Valencia ook. Dat ga ik morgen en overmorgen eens te voet verkennen.

1. Mia:
    12 oktober 2021
    Gé je hebt een mooie reis gemaakt met prachtige foto’s.
    Zo te lezen vier je je verjaardag daar in je eentje. Geniet nog de laatste dagen en dan wensen we jou een goeie terugreis naar alle luxe die je gemist hebt. 😄👍🏻
  2. Piet en Gon:
    13 oktober 2021
    Ge alvast voor morgen toch een fijne verjaardag gewenst. Wie weet wat er morgen nog op je pad komt.
    Veel groetjes van ons uit Panningen.
  3. Ina Verstraate:
    14 oktober 2021
    Van harte feliciteerd Ge.
    proost op je gezondheid. Fijne ŕeis verder.
  4. Jac en Lia:
    14 oktober 2021
    Mooie verhalen waren het weer deze reis met prachtige foto’s.
    Voor je verjaardag vandaag wensen wij je een hele fijne dag toe.. en maak er voor jezelf een feestje van 🎈🍺
  5. Gé Smets:
    14 oktober 2021
    Bedankt voor alle felicitaties. Ik zal vandaag een extra biertje drinken in de zon op het strand in Valencia. Morgen ben ik weer terug in Nederland en daar is het weer toch iets minder dan hier aan de kust zie ik.