Het echte Spanje

14 oktober 2021 - Paterna, Spanje

Dit is alweer mijn laatste verhaal en verslag van de twee dagen in Valencia. Gisteren na zelf  een ontbijtje te hebben klaar gemaakt op mijn RB&B adresje op 14 hoog ben ik al vroeg richting stad gaan wandelen. Mijn logeeradres zat precies in het midden tussen het strand en de oude stad. Na ruim een half uur wandelen stond ik bij de ingang van de oude stad. Ik was mijn eigen gids en heb maar een beetje op goed geluk de bezienswaardigheden af gelopen. Het barst hier natuurlijk weer van de kerken en een Kathedraal, pleinen, parken en heel veel mooie gebouwen. Omdat ik ondertussen al ruim 6 weken lang in elke stad en dorp waar ik ben geweest min of meer hetzelfde heb gezien ben ik niet meer zo onder de indruk en de toeristische monumenten en plekken die je moet hebben gezien zat. Maar om toch iets over Valencia te zeggen want het beslist een erg mooie stad en één die ruim is opgezet met veel parken en pleinen en brede straten richting centrum. Opvallend is de groene gordel, een groot park, rondom de oude stad waar je kilometers lang kunt hardlopen of fietsen maar ook allerlei andere sporten worden er door een hoop mensen beoefend. De gebouwen op de grote pleinen doen erg chique aan met name door de lichte kleuren, enorme balkons met smeedijzeren balustrades en de torentjes op de top van het gebouw. Het plein zelf is geplaveid met roze marmeren tegels. Terwijl het allemaal pracht en praal uitstraalt kruipt er op hetzelfde moment een jong vrouwtje met verminkte kreupele benen over het marmer en houd een bekertje omhoog en vraag voorbijgangers om een aalmoes. Het contrast kan niet groter zijn. De meeste mensen negeren de bedelaarster en hebben ook niet de behoefte om iets te doen aan de grote verschillen die er zijn.

Ik heb ze een beetje geld gegeven alhoewel ik meestal ook gewoon voorbij loopt. Het zijn ook vaak beroepsbedelaars die m  et wat handige trucjes toch het nodige geld binnenhalen . Vroeger was het ook een  erkend  beroep met een eigen gilde. Ik zag dat het geld van een vorige gever net voor mij  al weer verdwenen was in het bekertje van het vrouwtje waar ik mijn geld in deponeerde. Je moet natuurlijk niet laten zien wat je al allemaal hebt gekregen.

Een leuke ervaring is ook om de grote en met zeer mooie  markante ramen en andere details versierde markthal binnen te lopen. De geuren, kleuren en hoeveelheid van verscheidene levensmiddelen die daar uitgebreid uitgestald liggen zijn werkelijk ongelofelijk. Je ruikt de zee als je langs de viskramen loopt en je waant je in oosterse sferen bij een kruidenkraam en zo roepen al die verschillende geuren allerlei associaties op. Toen ik terug op mijn kamer was voor een lunch had ik toch bijna 12 km gelopen.

Na even te zijn bijgekomen ben ik s’middags de ander kant op gewandeld en binnen 20 minuten stond ik op het strand. Ik had wel niet gefietst die dag maar wel bijna 18 km gelopen. Ondanks dat ik geen strandmens toch even leuk om op het strand te liggen. Het strand in Valencia is ook erg breed en lang dus een enorme vlakte waar  nauwelijks mensen op lagen behalve een beetje bij de rand van de zee. Waarschijnlijk is het niet het seizoen meer voor strand alhoewel het er toch heerlijk vertoeven was. In een straal van 100 meter om me heen geen mens te bekennen en terwijl ik op mijn rug lag en mijn ogen dicht deed hoorde ik alleen het ruizen van de zee en de wind zachtjes suizen in mijn oren terwijl de zon het lichaam aangenaam verwarmde en dat alles geeft toch een zalig gevoel. En zelfs mijn benen die alweer aan fietsen dachten vonden het wel best.

Ja, en dat heb ik dag twee gewoon nog een keer herhaald maar dan s’ochtends naar het strand tot een uur of drie en s’middags na de lunch nog even door de stad fietsen en wat cultuur snuiven. Ook voor wat betreft modderen architectuur is Valencia de moeite waard. Ik heb dan wel geen musea bezocht maar de buitenkant van de opvallende en moderne  gebouwen was voor mij genoeg deze keer.

Vanavond slaap ik nog op een andere plaats iets dichter bij het vliegveld zodat ik morgen wat sneller daar ben. Ja en dat is weer bij die oude en hoestende en brakende hostel eigenaar uit het verhaal van de eerste dag. Ik had daar mijn inpak spullen  voor de fiets achter gelaten en die heb ik morgen weer nodig. Nou het is eigenlijk geen hostel maar gewoon een particulier die een kamer verhuurd en een chagrijnige oude man. Geen vriendelijk woord , geen belangstelling en niet bijzonder hulpvaardig. Het is dat ik mijn spullen hier achter had gelaten anders was ik niet terug gegaan. Maar goed morgenochtend ben ik hier weer weg en als alles goed gaat land ik rond half twaalf in Eindhoven.

Tenslotte wil ik iedereen hartelijk bedanken voor alle reacties tot nu toe.Ik lees ze allemaal maar kan niet persoonlijk op elke reactie reageren want daar ontbreekt me de tijd voor.

Samenvattend kan ik over Spanje zeggen dat het toch anders is dan ik me had voorgesteld. Dat komt natuurlijk ook doordat ik voornamelijk door het binnenland en minder toeristische  deel ben getrokken. Het toeristische  beeld wat de meeste mensen hebben van Spanje geeft eigenlijk alleen maar het beeld zoals dat special voor de toeristen is ingericht. Voor wat betreft de Spaanse invloed op de landen in Zuid Amerika  zoals het er daar momenteel nog uitziet zie je in Spanje zelf dus veel minder. Spanje is meer gecultiveerd en de steden zijn ouder met vaak een middeleeuwse kern en een meer willekeurig stratengrid. De typische stads en dorps opbouw in Zuid Amerika, een centraal plein met een kerk en kleine bedrijfjes met cafés en restaurants aan het plein en verder een strak rechthoekig grid van straten met een duidelijke nummering. Vooral de vele kleine bedrijfjes en  bedrijvigheid op en rondom het plein zie hier in Spanje veel minder.

De natuur is verrassend maar wel heel verschillend per regio. Het middelhoog gebergte in het binnenland met natuurparken, meren en veel groen is erg mooi. Extremadura viel me tegen door de kale hoogvlakte wordt het toch gauw saai. Maar de grote verschillen en verscheidenheid van de verschillende regio’s maakte de rondreis door de binnenlanden van Spanje toch zeker de moeite waard.

1. Bas Smets:
    15 oktober 2021
    superreis!!! was graag met je meegefietst. Goede reis terug!
  2. Willen:
    15 oktober 2021
    Mooie reisverhalen, zal het missen, misschien kun je straks jvan onze fietstochten verslagen maken. Ik denk dat JC wel voor de foto's zal zorgen. Goeie reis gewenst.
  3. Karin Hendriks:
    15 oktober 2021
    Leuk Ge, om met je mee te reizen. En nog gefeliciteerd met je verjaardag. Op naar de volgende reis.
  4. Ina Verstraate:
    15 oktober 2021
    Fijn je verhalen te hebben gelezen. Mooie tocht met ups en dows. Dat hoort erbij. Goede reis toegewenst.
  5. Roger:
    15 oktober 2021
    Dank om ons mee te nemen bij jou ervaringen!
  6. Gerrit Tichelaar:
    Hallo Gé,
    hartelijk dank voor het mogen meegenieten. Want dat heb ik gedaan. Wordt afkicken komende dagen zonder jouw mooie verhalen. Snel maar weer een reis plannen stel ik voor😁
    Behouden thuiskomst en tot snel op de fiets.
    Hgr Gerrit
    ps sterkte alvast met het wennen aan het 'gewone leven'.😉
  7. Niek Schoot:
    19 oktober 2021
    Beste Ge , ik sluit me graag aan bij de vorige reacties. Mooie verhalen en regelmatig gelezen en foto's bekeken. En hopelijk dat je weer gezond en wel in Nederland bent. En dat die prachtige fiets van je ook ongeschonden de terugreis heet doorstaan.