Aankomst in Lima

28 juni 2019 - Lima, Peru

Donderdagochtend op tijd vertrokken naar Schiphol en maar goed ook want we hadden 3 files onderweg. Op Schiphol waren ook files tenminste voor de incheckbalie waar ik met mijn grote doos met fiets langs moest. Meer als een uur heb ik daar gestaan maar wat wil je met families die een volksverhuizing beginnen met een stuk of twaalf koffers die ook nog herpakt moesten worden. Je zag iedereen in de rij al ongeduldig worden. Daarna ging het allemaal heel gemakkelijk. Ook de aankomst op het vliegveld in Lima viel wel mee. Ik had chaos verwacht wat gebruikelijk is in dit soort landen. Nadat ik mijn spullen bij elkaar had heb ik rustig mijn fiets in elkaar gezet en toen begon de rit naar mijn hotel. Ik had de route al op mijn gps gezet en het was ongeveer 14 km.  Na nog geen kilometer te hebben gefietst breekt de kabel van de bevestiging van mijn stuurtas af. Het is een stalen kabel die je met een schroef op spanning zet. Heb je een nieuwe fiets breekt je oude steun van de stuurtas af! Morgen maar is kijken wat ik daar mee moet. Maar ik ben bang dat dit niet te repareren valt.

Met de stuurtas over mijn schouder verder de route volgen maar dat was nog niet zo simpel of beter gezegd onmogelijk. Autobaan waar je eigenlijk niet op mag en wil, afslagen die je niet kunt nemen met je fiets en  parallel wegen waar je op fietst die plotseling eindigen of afbuigen naar een duistere wijk. Ik stond op een gegeven moment bij een doodlopende weg met nog een paar duistere paden een slechte wijk in. Ik was al aan het draaien toen een vrouw naar me toe kwam en zei dat ik daar beter niet in kon rijden. Iets wat ik zelf ook al had bedacht. En terug gaan adviseerde ze me ook al niet te doen. Ze heeft me toen samen met haar man de weg gewezen door een flink stuk mee te lopen naar de rand van het centrum en het toeristische en veilige gebied. Onderweg hebben we nog geprobeerd een gesprekje te voeren maar mijn niet al te beste Spaans was nog roestiger geworden.  Maar een beetje oefenen deze reis denk ik. Het gesprek ging in ieder geval over Dios (God) die haar gestuurd had om mij te helpen. Nou ik heb haar en God maar bedankt. Ongeveer 3 uur na de landing op Lima was ik bij het hotel. op het eerste zicht een prima hotel voor ZA begrippen. Ik mocht mijn fiets in de hal parkeren en die bleef onder toezicht van de receptie. Nu eerst maar eens wat geld halen, biertje ergens drinken en dan naar mijn kamer en een paar uur proberen te slapen.

1. Twan:
    28 juni 2019
    Dat wordt dus ook n nieuwe stuurtas :-)
  2. Henk Kors:
    28 juni 2019
    Gelukkig heb je ook nog eerlijke mensen op deze wereld Ge. Veel plezier en succes verder met je reis .Ik blijf je volgen.
  3. Mia:
    28 juni 2019
    Nou Gé, het begint goed, maar daar schrik jij niet meer van. Heel veel fietsplezier en wij kijken al uit naar je verdere verhaal. 👍🇾🇪👍
  4. Neef René:
    28 juni 2019
    Toch benieuwd of het nog gaat lukken met (zelf) repareren van de stuurtas. Ik zou zeggen: een oud-KMA-er moet dat kunnen. Succes en goede fietsreis 😊💪
  5. Annemiek en Ron:
    28 juni 2019
    Veel succes deze reis ,groeten van ons
  6. Ellen:
    29 juni 2019
    Hi hi.broeder een goed begin ,god.is taking care 😉💞 geen.duisteren laantje inslaan
  7. Jac en Lia:
    Hebben ze je niet geleerd;NIET MET VREEMDE MENSEN MEEGAAN. 😜
    Gelukkig waren dit “goede”
    Veel plezierige fietskilometers gewenst😘
  8. Maarten:
    29 juni 2019
    Te gek Gé! Hoop dat t nog gelukt is met de tas!
  9. Ina Verstraate te Ede:
    30 juni 2019
    Vaya condios . Succes met repareren. Een stale kabel notabene. Goede reis met Dios.