Schreeuwende verkopers en blaffende honden

9 december 2017 - Fundación, Colombia

De afgelopen twee dagen kan ik wel in een verhaaltje samenvatten. Het zal toch niet lukken om maandenlang elke dag een nieuw verhaal te schrijven.

Vrijdagochtend ben ik vertrokken na een slechte nachtrust. Het was feest in het dorp en zoals ik later hoorde in heel  Colombia. Ze vieren dan het begin van de kerstperiode. De kerstbomen, verlichting en verdere versiering staat en hangt er al vanaf eind november. In deze periode moet er van alles gebeuren zoals heel veel familiebijeenkomsten met eten en bidden. Maar gisteravond en nacht was het vooral feest met muziek, eten en drinken. Ook werden er constant knal vuurwerk afgestoten. Voor wat betreft muziek zijn ze hier knettergek. Overal staat een enorme luidsprekerbox buiten met de installatie op stand maximaal. Het lijkt wel een wedstrijd wie het meeste kabaal kan maken. Dan staan er ook nog mannetjes in een microfoon en geluidsinstallatie te schreeuwen om hun producten aan te bevelen. Ze denken blijkbaar hoe harder ik schreeuw hoe meer ik verkoop. Het is een grote kakofonie waar je horendol van wordt. Volgens mij zijn alle Colombianen hier doof.

Dus na een slechte nacht vertrokken naar  Bosconia een kort ritje van 70 km vlak. Het is een stoffige kruising van wegen waar niet meer als een paar straatjes achter liggen.  Meer zo’n wildwest stadje maar dan op zijn Colombiaans. De cowboys hier zijn de truckers die met hun grote bakken door het stadje trekken of stoppen om wat te eten en drinken. Ja het  hotel is niet precies wat je wenst: een hok met een bed  maar wel airco als je extra betaald. Maar wel lekker goedkoop ongeveer €9. Daar valt dan wel weer regelmatig de stroom uit.

Vanochtend vertrokken naar Curumani een klein dorp 100 km verder zuidelijk. Een lange saaie rechte weg zonder schaduw. Gelukkig was er bewolking en kwam de zon pas rond een uur of twaalf. In het hotel werd ik verwelkomd door twee blaffende honden. Dat was van korte duur want even later stonden ze mijn benen af te likken. Blaffende honden die je achterna jagen als je op de fiets zit kom je wel vaker tegen. Het beste is  negeren en als ze aanhouden een trap geven.  Blaffende honden bijten niet maar helaas heb ik wel eens anders meegemaakt.

Dat likken van de honden heeft trouwens niet geholpen tegen de muggen want een paar uur later zaten mijn enkels onder de muggen beten. Een mooi hotel en goede kamer en dat ook nog eens voor de helft van de prijs die op internet stond.

1. Inge en Johan:
    10 december 2017
    ? Hé Gé, slaap jij nu in hotels omdat er geen campings zijn ? Of omdat het er zo goedkoop is dat meenemen van een tent gewoon niet loont ? Groetjes Johan
  2. Mia:
    10 december 2017
    Prachtig verhaal weer en mooie foto’s. Bij ons een leuk laagje sneeuw, ook mooi! je maakt wat mee!
    Genieten maar.
  3. Gé Smets:
    10 december 2017
    Je hebt hier geen campings in Colombia en als je er al vindt ligt die niet op de route. Hier wil je ook niet in tentje liggen, veel te warm tenminste in deze regio. En sneeuw heb je al helemaal niet of je moet naar boven 4500 meter.