In Ronda

15 september 2021 - Ronda, Spanje

Ik liep gisteravond door het dorpje op zoek naar een tent waar ik iets kon eten. De hostel eigenaar had mij voor de middag ook al een aantal plaatsen aangegeven waar dat zou kunnen. S’middags was er niet veel open zei hij en beval me de Italiaanse bar aan. Nou daar in dat galmende hol met een grote  tv en luidsprekende gasten heb ik lekker gamba’s a la plancha gegeten.  Het overwegend uit witte huisjes bestaande dorpje is prachtig ook door de vele steile straatjes die allemaal naar beneden lopen richting het pleintje bij het kerkje. Overdag komende de wat oudere huisvrouwtjes nog naar buiten met een emmertje sop om hun stoepje schoon te vegen. S’avonds staan de deuren en ramen open om frisse lucht naar binnen te laten en kun je een blik naar binnen werpen. Dan zie je ze zitten de families, sommige met de tv aan, andere zitten op een stoeltje voor de deur op het stoepje en staren gewoon een beetje voor zich uit. Veel valt er ook niet te beleven in zo’n dorp of je moet toevallig net bij het verjaardagsfeestje in een van de plaatselijke kroeg aanwezig zijn.In die kroeg zat ik mijn avondmaal te nuttigen. Alle drie de door de hostal eigenaar aangewezen restaurants waren gesloten waar ik achter kwam na een aantal van de steile straatjes op en af te hebben gelopen. Het Italiaanse hol waar ik die middag nog zat ben ik maar voorbij gelopen en zo kwam in deze kroeg terecht. In de bars hier kun je meestal wel iets eten als tapas of een eenvoudige hamburger. Het feestje speelde zich binnen af en ik zat lekker buiten met een mooi uitzicht over de vallei.

Vanochtend dacht ik een soepel ritje te hebben omdat het ongeveer 70 km was naar Ronda echter waar ik niet wist dat er zoveel klimmen dus klimmeters inzaten. Uiteindelijk meer dan 1500 meter geklommen en ik kwam ook moe aan in Ronda. Het hostel zoeken in Ronda was nog niet zo gemakkelijk. Mijn gps had niet de exacte locatie van het hostel dus met de telefoon met Google maps in de hand en dus maar één rem, door de stad waar je door het eenrichtingsverkeer continu de verkeerde kant werd uitgestuurd. Het hostel lag midden in het drukke uitgang centrum en horeca gebied. De tafeltjes en stoelen stonden midden op de straat en het zat vol met etende toeristen. En daar moest ik dan langs manoeuvreren met mijn fiets en tassen aan beide zijden. Het ging maar net maar ik moest de stoelen af en toe op zij duwen. Ergens tussen de rijen tafels lag de ingang van het hostel en door een gang kwam ik eindelijk bij de receptie. Dan ben je moe en moet je al je tassen nog twee verdiepingen om hoog slepen want een lift was er niet. De fiets moest gelukkig maar een verdieping hoger waar die in een kleine patio kwam te staan. Met veel moeite kreeg ik die erin want de toegangs deur was blijkbaar voor kabouters. Ik moest de fiets door de deur draaien anders lukte het niet. Als ik een hostel reserveer stuur ik altijd een berichtje mee met de vraag voor een veilige parkeerplaats voor mijn fiets. Maar in de grote steden waar parkeren een probleem is krijg je dan de standaard reactie dat ze me wel naar een publieke parkeergarage kunnen verwijzen. Blijkbaar is een bicycle is voor hun een vehikel dat in een garage thuis hoort en wie komt er nu ook op de fiets?

Na de lunch heb ik de rest van de middag een flinke rondwandeling door Ronda gemaakt. Ik had het wel eens eerder gezien maar het is zo’n mooi historisch stadje dat ik de moeite nam om het nog een te bekijken. Maar het ligt aan twee kanten van een ravijn of kloof dus dat was nogal wat naar beneden en boven lopen. Mijn benen waren het er niet mee eens want die hadden al heel hard gewerkt deze dag dus uit protest deden ze goed pijn. Ondanks dar de verdedigingsmuren in het verleden meerdere malen waren gesloopt door vijandelijke artillerie zijn er veel muren en ook gebouwen bewaard gebleven. Ook de Arabische baden waren nog te bewonderen. Omdat ook de Arabieren een tijdje de baas waren in dit stadje hadden ze er maar een badhuis gebouwd. De brug die de twee delen van de stad verbindt over de kloof is van latere datum ergens eind negentiende eeuw en ziet er indrukwekkend uit.

Morgen ga ik weer verder richting Sevilla naar het volgende hostel want kamperen zit er voorlopig niet in gezien de schaarste campings die op mijn route liggen.

1. Jose:
    15 september 2021
    Je komt zo met je fiets toch in hele mooie plaatsjes waar je met de auto nooit zou komen. Erg leuk hoor. Geniet er maar van😊
  2. Mia:
    15 september 2021
    Prachtig Gé. Je maakt wat mee en prachtige foto’s. Toch niet met je telefoon gemaakt hè?
    Groetjes en geniet verder op je reis.
  3. Leon:
    Beautiful plekje , Dat is de extra hoogtemeters wel waard .👍
  4. Gé Smets:
    15 september 2021
    Bedankt voor alle reacties zover. Ik kan niet op allen reageren maar lees ze wel allemaal. De foto’s maak ik idd met mijn telefoon. Mijn fiets schoenen die goed nat waren geworden zijn alweer lang droog. Regent het dan is het niet erg dat ze nog nat zijn want dat worden ze dan toch. Regent het niet dan zijn ze door de zon en wind in de afdaling zo weer droog.
    We zijn hier idd ook veel dingen die me doen herinneren aan mijn reis naar Santiago de Compostela . Dat was wel een stuk gezelliger met zijn tweeën.
  5. Bas Smets:
    15 september 2021
    NICE!!! door die extra hoogtemeters mag je dan wel een extra welkomsbiertje doen;)
  6. Gerrit Tichelaar:
    18 september 2021
    Hallo Gé, zoals al je volgers geniet ik nog steeds van je mooie uitgebreide verslagen. Even n vraag over je fiets. Hoe bevalt ie? Zie dat je goed bepakt bent. Geen last van shimmen of zwabberen op lange snelle afdalingen?
    En de rohlof met riem? Merk je niet dat ie wat meer weerstand genereert? Zijn er verbeterpunten voor jou gevoel?
    Prachtige fiets overigens qua afwerking en smoel!
    Fijne voortzetting😁
  7. Theo van zeeland:
    18 september 2021
    Die brug over die kloof in Ronda heeft jouw moeder geshilderd op een van die schilderijtjes die je van haar hebt. Zij is daar dus ook ooit geweest of heeft het op een foto gezien. Fantastisch om jouw reisverhalen weer te lezen Gé.Ik ben altijd jaloers maar zie het mij ,op mijn leeftijd niet meer doen.