Een nieuw avontuur in Zuid Amerika

26 juni 2019 - Ede, Nederland

Eindelijk is het zover en begin ik aan mijn tweede fietstocht door Zuid Amerika.Mijn eerdere fietstrektocht door Colombia en Ecuador was een geweldige ervaring. Nu is  het plan om door een gedeelte van Peru, Bolivia, Argentinië en Chili te fietsen.

Ik heb ongeveer 3 maanden en wil beginnen in Lima de hoofdstad van Peru. Om een beetje snel te kunnen acclimatiseren zal ik vrijwel direct met de bus naar Huancayo gaan om daar te starten met met fietstrektocht. Huancayo ligt in het Andesgebergte en op ongeveer 3200 m. Om daar te  komen vanuit Lima zou ik gelijk over een berg van 4800 m moeten fietsen en dan ook nog  over een niet zo aantrekkelijke en  erg drukke weg. Dat kan alleen erg langzaam om zo hoogteziekte te vermijden en daarom kies ik voor een start en acclimatisatie op 3200 m.

Momenteel ben ik nog druk bezig met mijn bagage samen te stellen en in te pakken. Dat is nog niet zo eenvoudig. Je wilt niet teveel meenemen maar ook niet te weinig.  De gebieden waar ik door heen zal fietsen liggen erg hoog en het zal er erg koud zijn. Ook zijn er gebieden waar weinig faciliteiten zullen zijn voor overnachten. Dus dat betekent kleding voor warme en koude omstandigheden meenemen. En ook een tent en kookspullen om te kamperen. Maar het moet wel allemaal in de tassen op de fiets passen.Dus ik moet keuzes maken want ik kan niet alles meenemen. Er is een grens aan wat in de tassen past en wat ik op eigen kracht naar boven kan fietsen.  Ik zal met fiets en bagage een stuk zwaarder zijn dan tijdens mijn tocht door Colombia en Ecuador.

Ik heb mijn oude Koga World Traveler thuis in de garage geparkeerd na terugkomst van de vorige reis met de bedoeling deze op te knappen. Zeker na de slechte ervaring met de remmen in de bergen was dat echt nodig. Maar ik heb nu  toch maar een nieuwe Koga World Traveler gekocht met Schijfremmen, Rohloffs versnellingsnaaf en met een  riem i.p.v. een ketting.  Dus een andere fiets en dat zal ook even wennen zijn.

Na twee dagen spullen verzamelen, inpakken en weer uitpakken, reorganiseren,weer inpakken, snel nog wat extra erbij proppen is het goed. Dit moet het maar zijn en wat ontbreekt proberen we onderweg maar ergens te kopen of lenen.

Morgenochtend met de auto en aanhangwagen naar Schiphol. De fiets in die enorme doos past niet in de auto en met fietsdozen op het dak van de auto daar heb ik al ervaring mee. Met zo’n enorme doos op het dak stijgen we waarschijnlijk al op voordat we Schiphol bereiken.

Ik heb er zin in in dit nieuw avontuur en houd jullie op de hoogte van de belevenissen tijdens mijn reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Femke van Zeeland:
    26 juni 2019
    Heel veel plezier! Geniet ervan!
  2. Dick Westeneng:
    26 juni 2019
    Een goede reis gewenst Gé! Ik hoop dat je verwachtingen een beetje uitkomen, je weer een mooie reis mag maken en vooral weer gezond thuis mag komen na die 3 maanden. Het zal wel wat anders zijn als je ritjes over de Posbank. Keep us posted!
  3. Jac en Lia:
    26 juni 2019
    Goede reis Gé. Geniet ervan en kom gezond terug.
  4. Frans en Toos van Mierle:
    Succes en goede reis
  5. Annelies:
    26 juni 2019
    Een hele mooie reis gewenst!
  6. Bas Smets:
    goede reis! have fun!
  7. Inge en Johan:
    26 juni 2019
    Wat een pracht verhaal weer !!!! Geniet van elk detail.
  8. Roger:
    26 juni 2019
    Succes Gé en geniet ervan!
  9. Hans Janssen:
    27 juni 2019
    Gé, ik volg je belevenissen met veel interesse en plezier. Véél succes gewenst bij deze avontuurlijke en toch ook niet ongevaarlijke reis...!!! M.v.g. Hans
  10. Maarten:
    27 juni 2019
    Ben weer benieuwd naar je verhalen Gé!! Veel succes en plezier!!
  11. Piet:
    27 juni 2019
    Ik wens je een mooie reis toe. Ik snak weer naar je mooie verhalen
  12. Ina Verstraate te Ede:
    28 juni 2019
    Dat is dus weer passen en meten wat bagage betreft. Met zo,n lange reis moet je inderdaad een betrouwbare fiets onder je kont hebben. Fietsenmakers zijn er niet op elke hoek te vinden.
    Ik heb ook geen krakende ketting dus daar geen zorgen over. Fijn, dat je 3 maanden de hort op mag van José. Ik moet er niet aan denken.

Wat een uitzoeken wat je wel en wat je niet meeneemt voor 3 maanden. Betrouwbare fiets gekocht met riem, dus geen krakende of versleten ,roestige ketting. Ik als ervaringsdeskundige op dit gebied.
    Ik wens je een hele mooie tocht toe, genieten afzien en doorzetten. Veel zegen en een behouden thuiskomst!!!

!
  13. Annelies Van der Heijden:
    28 juni 2019
    Veel plezier, wens je mooie ervaring en een veilige reis.