Muchas gracias in Cartagena

5 december 2017 - Cartagena De Indias (Distrito Turístico Y Cultural), Colombia

Afgelopen twee dagen heerlijk genoten in Cartagena met Bas en Carolina.
Na een korte nachtrust, ik zat om half vijf al rechtop in bed, een ontbijt op het balkon en daarna naar het strand. Dat lag op 5 minuten lopen vanaf het appartement. S'ochtends om 8 acht uur is het daar nog lekker rustig. Alhoewel de mannetjes die je een stoel proberen aan te smeren zijn al actief. Al heel snel volgen er meer mannetjes en vrouwtjes. Ze proberen je hier van alles en nog wat te verkopen op het strand. Van de bekende horloges, brillen , armbandjes en ander snuisterijen tot allerlei drankjes. Complete cocktailbars in zelf gemaakte karretjes met muziekinstallatie komen voorbij.Sommige gaan verscholen onder een hele berg van opblaasbare artikelen voor in het water. Weer anderen lopen met zelf gemaakte dozen om hun etenswaren koel te houden. Ze lopen het strand van links naar rechts af en weer terug. Dat zijn heel veel km op een dag voor een paar cent.
De vrouwtjes die rond lopen zijn gespecialiseerd in massages en fruit. Om het kwartier hoor je wel de vraag "massage?".  Het enige juiste antwoord op al deze zaken als je ze niet wilt is "Muchas gracias". En dat niet een keer maar wel drie vier keer. En ondanks een nee beginnen ze soms gewoon aan je voeten of schouder te friemelen.
Dan is het tijd om het Muchas gracias boos en luid uit te spreken. Maar verder is het strand geweldig mooi en de zee heerlijk warm.
Dan s'middags naar het oude centrum van Cartegena. In de taxi natuurlijk wat dat is super goedkoop. Nou ja niet voor iedereen want Bas gaat eerst onderhandelen met de chauffeur over de prijs en als die niet naar zijn zin is dreigt hij met de wet. Volgens de wet moeten ze zich aan bepaalde tarieven houden maar dat doen ze niet allemaal.
Maar het dreigement helpt niet. Ze hebben schijt aan de wet en dan maar de volgende taxi proberen. Het ritje naar de stad kost 7000 peso's ongeveer 2 euro.
Tijdens een van deze ritjes vroeg ik de taxi-chauffeur of het kleine boekje wat in een vakje lag een woorden boek was. Nee het is een bijbel en moet open blijven liggen op een bepaalde bladzijde. Waarom dan? Als bescherming voor een veilige rit.
Dat zei dus de chauffeur die als een gek door de stad scheurde en auto's links en rechts passeerde. O ja en bij de kerk hield hij even in om een kruisje te slaan. Ik heb het boekje maar niet dicht gedaan en de man ook maar niet verteld dat het verstandiger zelf wat rustiger te rijden in plaats van op een hogere macht te vertrouwen.

Het oude Cartagena is een prachtige stad met mooie gebouwen kerken en voor een groot deel omringd met stadswallen. De stad was vroeger een gewilde prooi voor veel landen maar ook de zeerovers hier in het Caribisch gebied. De Spanjaarden hebben hun geroofde schatten zoals het goud oa via deze stad verscheept. Maar nu is het een druk bezocht toeristisch oord met bovenop de verdedigingswerken in de stadswallen gezellige cafés en restaurants. Waar vroeger de kanonnen stonden om zeerovers en ander gespuis de wateren uit te blazen zat het nu vol met toeristen achter te dure drankjes en cocktails . De diskjockey stond in de wachttoren waar vroeger de soldaten uitkeken nog mogelijke vijanden. In plaats van bommen en granaten vliegen nu de dreunende bassen uit de luidsprekers je tegen moet.

Na twee dagen slenteren van terras naar terras, strand en restaurant was het tijd om mijn spullen klaar te maken voor vertrek. Morgen de eerste rit.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mia:
    6 december 2017
    Weer leuk geschreven Gé. Ik zie het allemaal zo voor me zoals je het schrijft. Haha. Verder veel fietsplezier. Groetjesssss.
  2. Jac en Lia:
    6 december 2017
    Heerlijk leesvoer in mijn pauze.
    Graag meerrrrrrr........