Las Novenas

16 december 2017 - San Gil, Colombia

Na mijn stevige rit gisteren heb ik me vandaag maar rustig gehouden. Eerst een wandeling in een prachtig park in San Gil en daarna op verder op de fiets naar Barichara een klein typisch Colombiaans dorp met ongeveer 7000 inwoners op 25 km van San Gil. Het hele dorp is betegeld met grote leien tegels. Soms zijn de voegen tussen de tegels dicht gevoegd maar ook vaak niet. Dat werd dus stuiteren en slalommen om te voorkomen dat ik een van mijn wielen parkeer in het straatdek. Het is misschien wel lastig fietsen maar het geeft het dorp een eigen prachtige uitstraling. Ik heb een geweldig mooi hostel gevonden met een aardige eigenaar  waar ik af en toe in praatje meemaak in mijn beperkte steenkolen Spaans. Het is er erg rustig en stil voor Colombiaanse begrippen.

Maar denk je dat je alle gekke feesten en gewoontes hebt gehad, en dan komt er dít. Negen dagen voor kerst begint er namelijk een bijzondere traditie die negen dagen duurt: las Novenas. Op 16 december dus. Negen dagen feest, elke dag, overal.

Las Novenas dus. Wat is dat? Novena is een typisch katholiek gebruik in Colombia, Ecuador en Venezuela, een negendaags gebed dat duurt van 16 t/m 24 december. Elke dag wordt er door jong en oud gebeden en gezongen. Eerst eten en drinken met familie afwisselend door iedereen georganiseerd. Nu daar hoef ik toch niet aan mee te doen voordat ik ik Medellin ben dacht ik. Fout dus. Ik lag lekker in mijn bedje met het muskieten netje over me heen gespannen en de vette spin kapot gemept, te slapen toen ik wakker werd van de muziek.

Hier in Barichara beginnen ze om middernacht te bidden en zingen en dat duurt tot 4 uur in de ochtend. Muggen en spinnen uitgeschakeld maar dit kon ik niet oplossen. Dus maar meegenieten van traditionele en Colombiaanse kerstliederen.

Vandaag heb ik een rustdag dus ik ga een wandeling maken naar een klein dorpje hier in de buurt. Maar morgen weer op de fiets.

1. Inge en Johan:
    16 december 2017
    kanonnen, daar ben je dan mooi klaar mee als je lekker slapen wilt :), maar ja, je zit dan wel eerste rang om deze cultuur op te snuiven :)
  2. Theo van zeeland:
    16 december 2017
    Gé mijn bewondering voor jou groeit met elk verhaal. Ok vind ik de verhalen van hoge klasse. Je ziet het gebeuren gewoon vóór je. Als je een cameraman mee had genomen zou je hier een graag geziene Tv-uitzending van kunnen maken. Veel sterkte verder.