Ijverige ambtenaren

14 juli 2019 - Cusco, Peru

Van Curahuasi naar Limatambo was een relatieve makkelijke rit en dat na een onrustige nacht. Het hotel ligt aan de doorgaande route naar Cusco en de hele nacht komen er vrachtauto’s en bussen voorbij. Ondanks de oorproppen in mijn oren en half onder de dekens dringt het dreunende geluid van de vrachtauto’s toch door. Oorproppen helpt wel iets tegen geluidsoverlast maar houdt helaas niet alles tegen. Ook krijg ik meestal midden in de nacht kriebel in mijn oren van die dingen en dan moeten ze eruit. Omdat het hier op deze hoogte s’nachts niet bepaald warm is liggen er op bed in vrijwel elk hotel/hostel een hele stapel dekens op elkaar met daarover heen nog een sprei. Soepele dekbedden kennen ze hier niet. Het zijn van die zware dekens met als gevolg dat je bijna  ingesnoerd in bed ligt en draaien met wat moeite gepaard gaat.

Na een ontbijtje in het hotel, de luxere tent tegenover was helaas nog dicht, lekker reflex eerst een heel eind afdalen richting rivier om vervolgens een tijd lang langs de rivier te fietsen. Prachtige uitzichten langs en over de rivier. Tenslotte een klim van een kleine 800 meter om in Limatambo aan te komen. Ik was er al om 1100 uur en kon gelukkig gelijk mijn kamer op in het hostel. Limatambo stelt zelf als plaatsje niet veel voor maar heeft wel een mooi en heel rustig centraal pleintje waar ik lekker in het zonnetje heb zitten lezen tussen een aantal lokale vrouwtjes die zaten te breien en handwerken.

En dan de laatste etappe naar Cusco vandaag en dat was een stevige klim om gelijk mee te beginnen. Ik was op tijd wakker. In veel hostels hier zitten wegarbeiders of bouwvakkers en die beginnen vroeg. Om vijf uur stond de eerste al onder de douche. Ik ben maar ze uur maar mijn bed uitgekomen en mijn spullen gepakt en zat om kwart voor zeven op de fiets. Ontbijt maar onderweg dacht ik en had broodjes, jam en yohurtdrank bij me. Na ruim een uur fietsen ben ik gestopt op een plekje op 3000 m met een mooi uitzicht en lekker in de zon. Je ziet de structuur van de bergen hier langzaam veranderen, steile en hoekige vormen met een lage groene begroeiing. Van een afstand lijkt het wel mos. In de klim zie je ook een prachtige besneeuwde top steeds dichterbij komen. Het is wel weer frisjes met rond zeven uur 9 graden en paar uur later rond de 12 graden. Ik houd ook als het warmer is zolang mogelijk mijn lange broek en armstukken aan om steken van die hinderlijke kleine vliegjes te voorkomen. Die steken kunnen wel weken blijven jeuken. Ze zitten gelukkig niet meer boven de 2800/2900 meter.

Boven aangekomen werd het een stukje tolweg. Als fietser hoef je niet te betalen en vaak is er een apart rijlaantje maar hier niet. Dus ik wil gewoon rechts langs de slagboom rijden want er is plaats genoeg. Geen auto’s voor of achter me te zien. Maar opeens begint het vrouwtje in het tolhokje moeilijk te doen. Ik mocht daar niet door van haar. Ze wees me terug maar waar naartoe precies was onduidelijk. Dus ik zeg ik begrijp het niet en ik kan nu toch wel even   hier door fietsen. Nee absoluut niet begon ze weer want dat was voor auto’s. Toen kwamen er ook nog twee mannetjes er zich mee bemoeien en die vonden het ook niet goed. Er liep iets van een voetpad strak langs een gebouw iets verder. Daar maar langs vroeg ik. Gelukkig vonden ze dat goed. Het sloeg werkelijk nergens op als ik was doorgereden was er binnen. 2 seconden voorbij geweest. Maar nee regels zijn regels ook hier in Peru.  Ijverige ambtenaren hebben ze hier genoeg in Peru. Het aantal politieagenten, verkeersregelaars en bewakingsmannetjes rijst hier werkelijk de pan uit. Misschien  is dat tegen de de werkeloosheid hier.

Na een laatste klim voordat ik Cusco binnen rijd begint het echt druk te worden op de weg. Veel vrachtauto’s en bussen die je continue snijden omdat er weer iemand uit of in moet stappen. Ook het wegdek begint heel slecht te worden. Af en toe liggen er stukken hout over een gat of sleuf waar je met een auto nog wel veilig over heen kunt rijden maar met de fiets beter niet. Ik rijd in een keer door naar mijn hostel waar mijn kamer al is gereserveerd. Werkelijk een prachtige locatie. Het is een oud klooster en heeft mooie kamers en het  is er erg rustig voor midden in de stad. Alleen doet WiFi het niet. Het is een probleem extern en dan hebben gedeeltes van wijken opeens geen of slecht internet.

Als ik dit verhaal kan plaatsen via mijn telefoon dan zullen de foto’s  dus later volgen.

Zondag en maandag heb ik een twee daagse excursie naar de Secret Valley en naar Machu Pichu.En dan dinsdag nog een extra dag in Cusco om woensdag weer op de fiets te stappen.

1. Pauline smets:
    14 juli 2019
    Ge you are a legend!Geweldig dat je deze tour maakt.leuke verhalen,prachtige foto's.Geniet ze nog and keep up the great cycling!xx
  2. Mia:
    👍🏼 🇪🇬 👍🏻 🇪🇬 👍🏽 🇪🇬 🎉 🇪🇬 🎉 🇪🇬 🎉 🇪🇬
  3. Gerrit Tichelaar:
    14 juli 2019
    Hallo Gé, pas op hoor geen kwaad woord over ambtenaren....dat zijn tenslotte collega's van mij..... veel plezier in Machu Pichu....
    Hgr
    Gerrit
  4. Ina Verstraate te Ede:
    15 juli 2019
    ziet er weer wat positiever uit, die reis van jou. Ook komj
    beter aan je rust toe. Dat heb je wel nodig. Veel plezier je verdere reis en tot de volgende reis verhaal.