El presidente de Ecuador

26 januari 2018 - Quito, Ecuador

Drie dagen in een grote stad en wat doe je dan?

Uiteraard de mooie gebouwen en kerken bekijken en daar heb je hier in Quito wel een paar dagen voor nodig. Het is een enorm grote stad die zich van zuid naar noord over ruim 30 km uitstrekt en in de breedte  ongeveer 5 km afhankelijk van hoeveel de bebouwing tegen de heuvels die het dal omringen bebouwd zijn. Quito ligt dus in een dal maar wel een dal op 3000 meter hoogte. Maar de stad zelf heeft ook de nodige hoogte verschillen en je kunt hier bij een wandeling aardig wat hoogte meters maken.

Ik heb op mijn eerste dag hier een rondwandeling met een gids gemaakt die veel te vertellen had over de verschillende gebouwen en geschiedenis van de stad. We waren ook getuigen van de wisseling van de wacht, een hele ceremonie onder het toeziend oog van de president van Ecuador. Al zwaaiend en zittend in zijn rolstoel vanaf het balkon van zijn paleis op Plaza Grande nam hij het applaus van het massaal toegestroomde publiek in ontvangst. Militairen in een ouderwets tenue met veel goud,sabels en koorden en ook een stel paarden vrolijken het geheel op. Deze wekelijks gebeurtenis gaat gepaard met het volkslied en toespraken over hoe vrij en goed Ecuador wel niet is. Ecuador heeft nogal een geschiedenis als het om presidenten gaat. Er zijn er verschillenden vermoord, afgezet en gevlucht. Een zelfs nadat hij met een groep bankiers al het spaargeld van de bevolking had geblokkeerd en gestolen waarna het land economisch volledig in elkaar stortte. Grieks toestanden dus alleen nog tien keer zo erg. Dat is een van de redenen waarom de dollar is ingevoerd en de nationale munt is verdwenen.

Toen de ceremonie ten einde liep verlieten wij al duwend en trekkend door de grote mensenmassa het plein om aan ons rondje kerken en ander belangrijke gebouwen te beginnen. Het is wel duidelijk hoe sterk  hier de invloed van de Katholieke Kerk en daaraan gerelateerde christelijke stromingen en ordes is geweest. De ene kerk heeft nog meer pracht, praal en goud dan de andere. Het lijkt wel een soort wedstrijd wie het meeste geld in zijn kerk stopt het dichtste bij God mag staan. Allemaal gebouwd met jarenlang slavenarbeid door de oorspronkelijke bewoners.

Quito is een oude stad en bestond al voor de Inca’s de boel veroverde en overnamen hetgeen maar voor korte duur was want toen kwamen de Spanjaarden. Quito  was zo belangrijk voor verschillende culturen omdat hier het middelpunt van de aarde ligt. En dat betekent dat als de zon boven de evenaar staat (2 x per jaar) Quito het punt op de aarde is wat dan het dichtste bij de zon ligt. Dat komt omdat de wereld niet echt rond is maar bij de evenaar dikker is en het hoogste punt op de evenaar is Quito. Al dit soort zaken en nog veel meer werd uitgebreid door onze gids, een slimme jongen  verteld. De zogenaamde gratis rondwandeling met gids werd afgesloten met de min of meer verplichte fooi. De gids gaf zelfs nog eventjes fijntjes aan hoeveel je geacht werd te geven. Tussen de 5 en 10 dollar met een groep van 15 personen levert gemiddeld toch gauw 75 dollar op en dat is voor 4 uurtjes werk, 6 dagen in de week ongeveer 1800 dollar in de maand en dat is 9 keer het minimum inkomen in Ecuador.

De twee dagen erna heb ik zelf nog een aantal zaken bekeken. Een grote 38 meter hoog Mariabeeld op sokkel en geplaatst op een heuvel in de stad bestond uit allemaal kleine aluminum plaatjes geschonken door Spanje. Nou ja geschonken, ik denk voor elke kilo geroofd goud één aluminium plaatje. Maar de stad kan nu in elk geval groeien onder de gezegend blik van de maagd Maria naar een idee van een katholieke geestelijke eind 19 e eeuw. Een ander leuk uitstapje was met de kabelbaan van 3000 meter naar 4050 meter met daar een geweldig uitzicht op de stad en de omringde bergen. Ik heb daar nog even een wandeling gemaakt van 9 km en ruim 300 hm en dan voel je toch wel dat je boven de 4000 meter zit.

Elke dag in het hostel begon met een gezellig ontbijt in een internationaal gezelschap van Duitsers, Canadezen en een Amerikaanse samen aan het ontbijt en met uitwisseling van ervaringen van de vorige dag en de plannen van de komende dag. Dit waren allemaal mensen van mijn leeftijd of ouder en net zoals ik hadden ze al de helft van de wereld gezien. S’avonds zoek ik een leuk restaurantje in La Ronda, een buurt met veel restaurants en toeristische winkeltjes. In een restaurant vonden ze blijkbaar dat ik er wat ondervoed uitzag. Bij het bestellen was ik aan het twijfelen tussen twee hoofdgerechten en maakte uiteindelijk een keuze. Echter toen ik halverwege mijn hoofdgerecht was kwam plotseling het andere gerecht ook. Dat was toch echt teveel voor mij en heb het toch maar mee terug laten nemen.

Ik heb ondertussen ook al een deel van mijn reis door Ecuador gepland.

Het oorspronkelijke plan was om met twee broers hier te gaan fietsen richting  Loga echter doordat beide  hebben afgezegd kan ik dit nu eenvoudig aanpassen. Ik ga nu richting kust om vervolgens langs de kust af te zakken naar het zuiden en dan door de bergen weer terug naar het noorden richting Quito. Mindo een plaatsje in plaats aan de rand van een jungle en waarbeneden veel verschillende activiteiten kunt doen is mijn volgende bestemming.

1. Inge en Johan:
    26 januari 2018
    ...hoe is het inmiddels met de staat van de fiets? Begint ie er ook 'ondervoed' uit te zien?
  2. Gé Smets:
    26 januari 2018
    Haha ....
    Mijn fiets is erg vies en voorrem werkt niet goed. Ook het stuur heeft wat speling maar niet gevaarlijk. Gisteren had ik een scheur in mijn achterband en moest buitenband vervangen.
    Verder gaat het prima met mijn fiets.
  3. Mia:
    27 januari 2018
    Prachtig verhaal.
  4. Robert Degenhart:
    27 januari 2018
    hoi Gé, wat weer een prachtig verhaal; leuk om een stukje geschiedenis te lezen; naast de prachtige omgeving ook een enorme meerwaarde!
  5. Hans:
    3 februari 2018
    Hallo Gé, wat een prachtige reisverhalen! Wij hebben de afgelopen drie jaar onze reis vakanties doorgebracht in Ecuador, Peru en Colombia. Jouw verhalen en foto's geven een heel mooi beeld van de werkelijkheid in deze landen. Groetjes en nog veel plezier de komende dagen.